diumenge, 23 d’agost del 2009

Curiositats en grec: sobre no agenollar-se els diumenges

La meva traducció del canon 20 del Concili de Nicea 325dc


Canon 20:
Sobre la no necessitat d'agenollar-se els diumenges o durant els cinquanta dies [ de Pentecosta ]

A causa de que alguns s'agenollen durant el diumenge o durant els cinquanta dies [ de Pentecosta i ], en nom de que totes les coses a totes les parròquies s'observin de la mateixa manera, el sant concili pensa que estant drets [ és com ] s'ha de donar gloria [pregar ] al Senyor.

---
Com veieu l'argument del concili és uniformitzar la pràctica religiosa a totes les parroquies (que en el contex grec vol dir diòcesis). Malgrat això Tertulià o St Agustí dónen altres raons més teològiques per aquesta pràctica. Ells defensen que és una mostra de l'alegria i de la llibertat que sorgeix de la resurrecció.

Aquesta pràctica de no agenollar-se encara és present a les misses catòliques de ritu Bizantí, i crec que, en general, a la líturgia oriental. Segons Hefele no totes les parròquies van acceptar la norma del concili, sembla que basant-se en que Pau havia pregat agenollat durant el temps de Pentecosta.

Impressions, comentaris, sorpreses?